25
Dec 2009
نامه کورش
یغمایی به آقای ایتن
با درود
نامه پر از مهر شما را با دقت خواندم و امید وارم که این سر آغازی باشد
برای دوستی بیشتر من و شما. با س÷اس از پژوهش کارشناسانه ای که بر روی
کار های دهه 70 میلادی من داشته اید. بازتاب هر اثر هنری مانند سکه ای
است که دو روی دارد، دو روی بسیار مهم و تهیین کننده: کار هنرمند و
مخاطب (جمعه)
در اینجا
ناگزیر به طور خلاصه و تیتر وار برایتان بیان کنم که: من در دهه های
شصت و هفتاد میلادی با جامعه ای بسته و کاملا سنتی روبرو بودم که به
تازه گی و با شتاب فراوان با فرهنگ مادی و معنوی غرب آشنا می شد و در
هر زمینه ای پیامد های گوناگون این آمیزش فرهنگی قابل درک و مشاهده
بود. در زمینه ی موزیک شناخت جامعه به طور کلی از موزیک جهانی بسیار کم
و سطحی و حتی نا آشنا بود و من باید کمی بیش از میزان درک و پذیرش مردم
کارهایم را ارائه می دادم تا به تدریج آنها را آگاه و علاقه مند کنم.
بویژه که وظیفه ی دشوار من آشتی دادن و پیوند میان شعر فارسی و آواهای
ایرانی از یکسو - با موزیک غربی (سازها و تجحیزات و هارمونی و خواندن)
بویژه سبک راک از سوی دیگر - یعنی آغازی مدرن برای اولین بار در ایران
بود به صورتی که در استاندارد های جهانی بگنجد و از سوی دیگر جامعه هم
آن را بپذیرد و دوست داشته باشد. کاری که تا آن هنگام انجام نشده بود و
این روند می توانست با اندک لغزشی به کاری مسخره بدل شود و پذیزش آن از
سوی جامعه را برای سالها دچار چالش کند. در همینجا بگویم بسیاری از
کارهایی را که خود دوست داشتم و سلیقه ی واقعی خودم بود به دلایل بالا
نتوانستم اجرا کنم و با تاسف، آگاهانه از تولید آنها چشم پوشی کردم.
آثاری که اگر در اروپا، آمریکا و یا ... اجرا می شد به گرمی استقبال می
شد، اما متاسفاته در ایران استقبال نمی شد.
کاستی
هایی که باید در نظر داشت: کمبود های جدی در زمینه ی موزیسین حرفه ای و
شایسته، صدابردار، استودیو با کانال های بیشتر از یک و دو و این اواخر
هشت کانال و نیز امکانات و تجهیزات برای ساز ها و حتی خود ساز ها، نبود
جایگاهی برای تمرین، نگاه نه جندان خوب جامعه.
موارد
بالا نگاهی گذرا به برخی چالش های موجود در دهه ی هفتاد میلادی در
ایران بود که من در زمینه ی کارهایم به آن درگیر بودم و ضروری دانستم
شما هم از آنها آگاه باشید.
در پایان
بسیار خوشحالم از اینکه آثار من توانسته است پیام آور دوستی و پیوند
بین من و شما قرار گیرد.
|